HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Monday, January 21, 2019

TAUHU BEGEDIL DAGING


Assalamualaikum


Lama kan aku tak share resepi-resepi menarik ....

Ok...actually ntah yang keberapa kali dah aku buat tauhu bergedil ni...

Konsep tauhu bergedil ni sama je dengan TAUHU TERBALIK
yang aku pernah buat pada tahun 2012 dulu dan memandangkan kemarin adalah cuti Hari Keputeraan Sultan Kedah dan anak-anak ada dirumah serta permintaan mereka jugalah aku merajinkan diri untuk mengbegedilkan tauhu itu 😊

Dan bahan-bahannya adalah :-----------

Bahan-Bahan
Tauhu (beli yg utk buat mee kari)
Daging cincang
Ubi Kentang (dadu & goreng)
Bawang besar (dadu)
Daun Bawang (potong halus)
Garam
Lada Hitam
Telur

Cara-Cara
1. Gunting Tauhu (buat poket) & ketepikan
2. Daging cincang digoreng bersama lada & garam - ketepikan
3. Goreng Ubi Kentang & Tumbuk sehingga halus
4. Campurkan kesemua bahan tadi serta perasakan dsengan garam dan gaul sebati
5. Sumbatkan kedalam tauhu yang telah di gunting (poket)
6. Pukul telur & celupkan tauhu kedalam telur dan goreng dengan api sederhana

Sos Mencicah
Untuk sos aku cuma blend cabai melaka (cili padi) + bawang putih 1 ulas + kicap + air sedikit

Kalau korang tanya sukatan maaf yer ..... aku agak-agak saja.... So korang buat letak lah secukup rasa janji sedap ditekak

Taraaaaa...... Siap



Jemput makan  😁

Maaf gambar bahan-bahan aku tak sempat ambil.....Maklumlah busy .. Hahaha

Selamat Mencuba
Dan jika korang dah cuba jangan lupa tinggalkan komen yer

Byee


No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿