HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, February 19, 2014

RESEPI CHEESEKUT


Assalamualaikum

& Salam Rabu semua.....

gara-gara tengok kwn fb aku buat...aku pn minta resepi...
walhal dah pernah makan di umah kwn aku tapi tak terfikir nak minta resepi...ngeh3x

Dapat jer resepi dalam fikiran nak jer terus buat...memandangkan bahan2 tak ada so terpaksa tangguh sehingga kemarin...hehehe

Actually klu korang google resepi sama je bahan2 utama...cuma topping tu jer ikut suka korang nak letak apa...


Ok jom ikut resepi cara aku pulak...

Bahan-Bahan :-
1 pack biskut hup seng Cream Cracker  (korang boleh guna hup seng deluxe cracker.memandangkan aku cari tak jumpa..so aku bedal jer yg ni) @ korang boleh guna biskut marie
1/2 tin susu pekat (klu korang tak suka manis , boleh kurangkan 1/4 @ sesuka rasa)
6 sudu besar susu full cream

utk topping :
milo 3in1
coklat rice

 


Cara-Cara:
Ikutkan resepi kwn aku , guna mixer...tp aku malas nak memunggah mixer aku...so aku guna blender.

1. Masukkan Cream Cheese
2. Tuang Susu Pekat
3. Kalau tak nak manis , jgn tuang 1/2 tin...tuang sedikit2 dulu...
4. Masukkan 6 sudu besar susu Full Cream , yg ni agak-agak lah...jgn cair sgt & jgn pekat sgt...
5. Blender semua bahan-bahan tadi sehingga sebati.
6. Adunan cream cheese dah siap utk di buat lapisan

Susu full cream letak dlm mangkuk,utk celup biskut dlm susu...
jgn rendam biskut, cuma nak bg lembap sahaja....INGAT jangan celup lama

Kemudian susun dalam bekas dan lapiskan dgn adunan cream cheese tadi
Ulang langkah celup , susun , tuang berulang kali sehingga habis...
 
hiaskan la topping tu ikut suka korang...
aku buat mcm dlm pic ni  milo, coklat rice
sekali tengok mcm kek tiramisu kan...

korang nak tabur time nak makan pn boleh...
tp aku tabur siap2...yg tabur hiasan tu anak dara aku si tasha...hehe

Ok siap kan.....
belum boleh makan lg

 before makan ...sejukkan dulu dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 6-8jam
lg sejuk ...lg sedap

SELAMAT MENCUBA
 

8 comments:

  1. assalamualaikum wbt... walopon resepi cheesekut ni dah lama orh kecoh, tapi baru hari ni terdetik nak belajar buat sendiri... thanx ye sudi share resepi kat sini...

    ReplyDelete
  2. singgah belek resepi sebb nak buat jpg... tq yer share

    ourlovebonding.blogspot.coam

    ReplyDelete
  3. kiut jer cheesekut dia. Tq sharing resepi!!

    vitamincintaummi.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Mcm sedap je.. ni klo letak nestum sket.. mesti sedap gle

    ReplyDelete
  5. YEZZA..dah buat ..memey yummehh..try jgn x try naa..

    tp..
    WAJIB BACA NI JUGA ----> PCOS Dan Peluang Kehamilan

    ReplyDelete
  6. Bahan2 dah ade tggu mood baik nak mari je utk buat ni... thanks kongsi resepi ni

    ReplyDelete
  7. barang2 dah beli petang td . hihi malam kangg nak buat lah dengan mak .. XD
    anyway, thnks for share this recipe yaa sis :3
    jazakallahu khair .

    ReplyDelete
  8. Salam, nak tanya, creamcheese tu guna satu pack 500gram ke? Atau guna separuh je?

    ReplyDelete

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿