HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, January 2, 2013

APA MAKSUD RETIS


Assalamualaikum,

APA RETIS?


Sana sini dok guna , dok sebut word "retis"
Korang tau tak apa maksud retis tu ?
seriously aku tak tahu apa maksud retis.....ketinggalan zama sungguh,
ke korang pun 2x5 dgn aku tak tahu apa maksud "retis"

dan selama dok dengar dan baca je orang tulis "mcm retis" "budget retis" tapi aku tak nak tanya sebab aku tak mau org tahu yg aku tak tahu....... huaargghh !! is that bad right ?

"Budget Retis Lettew .."

Aku mulakan pencarian aku dgn mengoggle ........
owwhhhh rupanya Retis = Artis

Oooooo.......aku mati-mati ingatkan retis = gedik .
Adeh.....Bahasa sekarang ni pelik-pelik.... Terlampau nak ikut peredaran masa ditambah bahasa manja + perosak bahasa, maka lahirlah istilah "retis" tu.

Hasil mengoggle, sebenarnya retis adalah untuk orang yang berkarya yg dikaitkan dengan dunia seni...contoh penyanyi, pelukis, penyajak, penyair,  pelakon, penulis komik, penulis novel dan penulis blog kerana mereka ni tergolong dalam golongan ARTISTIC .

Eh penulis blog pun termasuk ke?
Maknanya aku pun "retis" lah yer....
Ya , walaupun kita menulis blog baru semalam atau dah berpuluh tahun , kita digelar "Retis". Maknanya tidak kira kita popular atau tidak , kita di gelar retis kalau kita pandai berkarya....dan yang membezakan kita hanya kePOPULARITYan atau keFAMOUSan jer...
 Yang ada blog dan menulis entri, berkarya melalui tulisan. Ada yang melukis, doodle, buat video dan sebagainya. Pelbagai seni yang lahir dalam blog korang. So,tak salah la kalau korang sebagai blogger ni dipanggil "retis" kan?sebab tergolong dalam golongan artistic juga..

pendek kata ada retis yang popular , ada retis yg tidak popular , ada retis yg famous dan ada retis yang tidak famous 

OooooOoooo ,  sekarang ni barulah aku faham maksud "retis" .
Yang kebiasaannya merujuk kepada orang terkenal dan rasanya lebih sedap dengan sebutan "ARTIS" .

Akhir kata, selamat menjadi RETIS blogger sekalian.
Ikhlas daripada RETIS yang poyo .......Ahaks...

3 comments:

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿