HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, May 15, 2019

KHASIAT DAN MANFAAT CENGKIH


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,



Cengkih merupakan salah satu rempah yang sering digunakan sebagai perencah masakan. Mampu membuat masakan menjadi lebih wangi. Meskipun bentuknya kecil namun khasiatnya sangat besar, termasuk dapat meredakan sakit gigi.


Cengkih digunakan untuk mengubati beberapa penyakit. Ia di ambil untuk membantu merangsang pengaliran darah. Dengan itu pencernaan dan metabolisma tubuh mampu meningkat. Dalam pengubatan China, cengkih sering digunakan untuk mencegah mual dan mengatasi gangguan pencernaan. Rebusan cengkih bersama daun basil dan daun pudina, dipercayai dapat menurunkan stress.

Cengkih bersifat antiseptic dan berfungsi mengurangi rasa sakit gigi, digunakan dalam bentuk minyak untuk di titiskan kebahagian rongga gigi yang sakit. Cengkih tidak hanya dibuat minyak, ia boleh dijadikan dalam bentuk serbuk, jika dijilat atau dimakan sedikit dipercaya dapat melega rasa mual dan sakit perut. Minyak pati cengkih mempunyai fungsi sebagai anastetik dan antimikroba. Dapat diguna untuk menghilang bau nafas dan melegakan sakit gigi. Zat eugenol digunakan oleh doktor gigi untuk menenangkan saraf gigi, selain itu mengatasi gangguan pencernaan, muntah-muntah, sakit perut, mual, sakit dada, batuk, perut mulas sewaktu haid, sakit sendi, kekejangan, Kolera, Menghitamkan alis mata, Meningkat denyutan Jantung dan Campak.

Diantara cara penggunaannya:
  1. Kolera dan meningkat Denyutan Jantung
Bahan: Bunga cengkih yang sudah kering
Cara: Dikunyah, dihisap airnya, dilakukan setiap hari. Minyak cengkih dapat memperkuat lender usus dan perut serta menambah jumlah darah putih.
  1. Campak
Bahan: 10 Biji bunga cengkih dan gula batu
Cara: Bunga cengkih direndam dalam air masak semalam, kemudian ditambah dengan gula batu dan kacau rata. Diminum sedikit demi sedikit
  1. Menghitamkan Alis mata
Bahan: 5-7 biji bunga cengkih kering dan minyak kemiri.
Cara: Bunga cengkih dibakar hangus, kemudian Ditumbuk sampai halus dan ditambah dengan minyak kemiri secukupnya. Disoleskan pada alis mata setiap pagi
  1. Sakit Gigi
Selain mengurangi rasa sakit pada gigi dan gusi, cengkih juga mengurangi infeksi kerana sifat antiseptik. Selain itu, minyak cengkih juga bermanafaat mengurangi rasa sakit gigi berlubang.
Cara: Rebus segelas air, kemudian tambahkan beberapa butir cengkih. Setelah ramuan tersebut dingin, berkumurlah secara perlahan.
  1. Gangguan pencernaan
Cengkih membantu system kerja aliran enzimatik dan meningkatkan fungsi pencernaan. Ia digunakan dalam berbagai bentuk mual perut dan gangguan pencernaan (dyspepsia).
  1. Mual
Pengambilan serbuk cengkih goreng dicampur dengan madu dapat secara berkesan mengawal muntah. Tindakan lalian (anesthesia) cengkih membantu menangani nyilu perut dan juga menghentikan muntah-muntah.
  1. Batuk
Gejala batuk berkahak juga boleh ditangani dengan pengambilan cengkih. Cara (1): Ambil beberapa butir cengkih dan sejemput garam dapur. Kemudian kunyahlah kedua-duanya secara bersama. Cara ini dapat memudahkan pengeluaran kahak dan juga mengurangkan rasa gatal pada tenggorok.
Cara (2): Kunyah beberapa butir cengkih yang dibakar.
  1. Stres (Tekanan)
Cara: Didihkan air dengan daun kemangi, daun pudina dan cengkih. Gunakan air rebusan ini sebagai minuman teh hitam dengan menambah sedikit madu.

Manafaat Kesihatan Cengkih dan Minyak Cengkih
Dikatakan menghisap keseluruhan dua butir cengkih tanpa mengunyah atau menelan membantu membendung ketagihan alkohol. Doktor tradisional Cina telah lama menggunakan cengkih untuk merawat senak perut, masalah penghadaman, cirit-birit, angin pasang (hernia), dan kurap, serta penyakit celah jari kaki (athlete’s foot) dan lain-lain jangkitan kulat. Pengamal perubatan tradisional Ayurveda India telah menggunakan cengkih semenjak zaman purba bagi merawat penyakit pernafasan dan penghadaman. Perubatan herba zaman pertengahan Jerman menggunakan cengkih sebagai sebahagian daripada ramuan campuran rawatan anti-gout.
Doktor penasihat ubatan (Eclectic) awal Amerika menggunakan cengkih dalam merawat aduan pencernaan, dan menambah cengkih dalam ubat-ubatan herba pahit untuk menjadikan ubatan lebih mudah diterima. Mereka juga adalah kumpulan pertama yang mengeluarkan minyak dari herba tunas cengkih, bagi disapukan ke-gusi untuk melegakan kesakitan gigi. Beberapa titisan minyak cengkih di titiskan ke dalam air dapat menghentikan muntah, dan rendaman cengkih (infusi) dapat melegakan loya. Minyak pati cengkih amat berkesan keatas bakteria strep, staph dan bakteria pneumomocci. Para Herbalis Kontemporari mengesyorkan cengkih untuk aduan pencernaan dan minyaknya untuk sakit gigi. Juzuk kimia utama termasuk eugenol, caryophyllene, dan tannin.
Cengkih dikatakan mempunyai kesan positif ke atas ulser perut, muntah, perut kembung, dan untuk merangsang sistem pencernaan. Ia mempunyai antiseptik berkuasa tempatan dan ringan tindakan anestetik. Penyelidik Jepun mendapati bahawa, seperti kebanyakan rempah-ratus, cengkih mengandungi antioksida. Antioksida membantu mencegah kerosakan sel yang mana para saintis percaya akhirnya menyebab kanser. Pada sisi lain, dalam ujian makmal, kimia eugenol, didapati menjadi penyebab melemahkan tumor. Ekoran daripada itu cengkih telah dianggap satu diantara kebanyakan herba penyembuh dengan kedua-dua kesan pro dan anti-kanser. (manakala pada ketika ini pula, para-para saintis tidak dapat memastikan lagi keberkesanan antara kedua-duanya).
Sementara itu, mereka yang mempunyai sejarah kanser tidak digalakkan mengambil ubatan cengkih. Bagi mereka yang sihat dan tidak hamil, tidak menyusukan, serbuk cengkih dianggap tidak memudaratkan. Para doktor gigi juga telah menggunakan minyak cengkih sebagai pelali (anestetik) lisan. Mereka turut menggunakan minyak cengkih untuk membasmikan akar kanal. Minyak cengkih masih merupakan ramuan aktif utama dalam produk-produk ubat kumur dan ubat cadangan pada kaunter bagi masalah kesakitan gigi. Cengkih membunuh parasit usus dan menunjukkan secara meluas ciri-ciri anti-mikrobial terhadap kulat dan bakteria, sekali gus menyokong penggunaan tradisional sebagai rawatan untuk cirit-birit, cacing usus, dan lain-lain penyakit pencernaan. Seperti kebanyakan rempah masakan, cengkih membantu merehatkan lapisan otot licin saluran penghadaman. Dan akhirnya, memakan cengkih dikatakan merangsangkan seksual (aphrodisiac).

Manfaat Khusus Kesihatan Dari Cengkih
Cengkih boleh memainkan peranan terapeutik dalam keadaan berikut:
  • Sifat memadam rembasan penyakit yang berkuasa
  • Cengkih digunakan secara meluas dalam penjagaan pergigian untuk melegakan sakit gigi, sakit gusi dan ulser mulut. berkumuh dengan minyak cengkih dapat membantu masalah tekak dan nafas berbau.
  • Bantuan berkesan bagi keracunan makanan. Minyak cengkih dengan berkesan membunuh pelbagai bentuk jangkitan bakteria disebabkan dari makanan tercemar.
  • Minyak cengkih boleh digunakan untuk mengurang jangkitan, luka, gigitan serangga dan sengatan.
  • Bantuan terbaik bagi masalah kulit, seperti jerawat.
  • Minyak cengkih merangsang sistem peredaran darah, membersihkan minda dan mengurangkan keletihan mental dan keletihan badan. Ia juga digunakan untuk membantu masalah tidak mampu tidur (insomnia), kehilangan ingatan, kebimbangan dan kemurungan.
  • Minyak cengkih membersih saluran pernafasan, bertindak sebagai agen menghalang kahak dan batuk (ekspektoran) untuk merawat keadaan paru-paru pernafasan termasuk selsema, styes mata, bronkitis, keadaan resdung, batuk dan asma.
  • Cengkih bukan sahaja membersihkan darah, tetapi turut membantu dalam menstabilkan tahap gula dalam darah, dan mungkin mempunyai manafaat untuk pesakit kencing manis.
  • Sifat antivirus dan pembersihan Cengkih, membersihkan badan, Menambahkan rintangan penyakit.
  • Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa cengkih berguna sebagai bantuan untuk ejakulasi pra-matang.
  • Minyak cengkih menghasilkan tindak-balas kuat terhadap angin dan kembung berut. Ia mengurangkan tekanan angin di dalam perut, membantu penghadaman makanan dengan betul dan mengeluarkan toksik. Ia juga melegakan ketidak-selesaan ulser peptik. Berkesan bagi masalahan perut termasuk loya, tersedu, mabuk dan muntah-muntah
  • Kajian awal menunjukkan bahawa minyak cengkih boleh memainkan peranan chemopreventative, terutamanya dalam kes-kes paru-paru, kulit dan kanser usus
  • Minyak aktif penting dalam cengkih, eugenol, telah menunjukkan kemampuan bertindak secara berkesan sebagai perencat platelet, mencegah darah beku
  • Kajian menunjukkan bahawa minyak cengkih boleh mencegah keracunan yang berkaitan dengan pendedahan kepada pencemaran alam sekitar.

SUMBER: khasiat-cengkih

LOVE,

No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿