HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Monday, April 6, 2020

BIHUN ATAU SUUN

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,


Bihun dan suun sering ditambahkan ke dalam makanan berkuah, seperti sup,  bakso atau soto.
Keduanya sama-sama berwarna putih dan berbentuk tipis panjang menyerupai mee. Meski begitu, masih banyak orang yang tidak tahu bezanya bihun dan suun.

Menurut korang mana yang lebih sihat?

Beza bihun dan suun ada di bahan dasarnya
Suun dan bihun yang sering juga disebut mee putih adalah dua jenis makanan dengan bahan dasar berbeza.

Bihun dibuat dari tepung beras, sedangkan suun dibuat daripada pati kacang hijau. Anda juga boleh menemukan suun yang terbuat dari pati kentang, ubi, ataupun ubi kayu.

Dalam bentuk kering, bihun berwarna putih kusam dan teksturnya rapuh mudah patah. Sementara itu, soun kering berwarna putih transparent dengan tekstur kuat dan liat ketika masih kering.

Keduanya sama cukup direndam dengan air, tapi suun perlu direndam 5-15 minit sementara waktu perendaman bihun lebih singkat, iaitu 5-7 minit. Bihun dan suun boleh juga direbus, namun waktu yang diperlukan hanya sekitar 1 minit.

Setelah matang, suun jadi bertekstur licin dan mudah terputus, sedangkan tekstur bihun matang tidak selicin dan tidak mudah terputus seperti suun.

Suun dan bihun sama-sama makanan sumber karbohidrat yang rendah lemak. Anda boleh mendapatkan 192 kalori, 44 gram karbohidrat, 1,8 gram serat, dan 33 mg natrium (garam) dalam seporsi bihun seberat 180 gram. Dengan takaran portion yang sama, suun dapat menyediakan 121 gram karbohidrat, 291 kalori, dan 14 mg natrium.
Bagaimana dengan vitamin dan mineralnya?
Bihun dan suun keduanya diperkaya dengan vitamin B kompleks (termasuk niasin, riboflavin, dan folat) serta mineral seperti fosfor, kalsium, dan magnesium. Meski begitu, jumlahnya sangat sedikit.

Jadi yang mana lebih sihat? 
Kandungan nutrisi bihun dengan soun sebenarnya tidak jauh berbeda. Hanya saja, jumlah kandungan mineral soun sedikit lebih unggul dibanding bihun.
Bihun dan suun termasuk makanan dengan indeks glikemik rendah, sehingga tidak membuat gula darah cepat naik setelah makan. Itu sebabnya kedua mee putih ini boleh dijadikan sebagai sumber karbohidrat pengganti nasi yang notabene memiliki nilai IG tinggi (73). Meski begitu, nilai IG soun tetap jauh lebih rendah daripada bihun. Nilai glikemik bihun adalah 53, sementara nilai IG soun adalah 39.
Yang perlu lebih diperhatikan sebenarnya adalah cara memasaknya. Nilai glikemik bihun dan soun boleh meningkat dengan teknik memasak yang salah.
Misalnya, bihun atau suun yang direbus dan dijadikan sup tetap termasuk makanan glikemik rendah hingga sedang sementara jika digoreng dengan minyak dan ditambahkan daging, tentu kalori makanan juga ikut bertambah dan akhirnya memengaruhi nilai glikemik makanan tersebut.


SUMBER: google


LOVE,

1 comment:


  1. Izin promo ya Admin^^
    bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿