HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Thursday, April 9, 2020

KEK BUTTER MUDAH

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,




Musim Perintah Kawalan Pergerakan ni memang buat kan tekak dan perut sentiasa lapar .

Tetiba arini teringin nak makan kek pulakk..... So aku try lah buat kek butter yang mudah dengan bahan yang tidak banyak. 

Tekstur pun lembut heloookkk serta gebu
Dibakar menggunakan Air Fryer aje

Tak berhenti makan dibuatnya😁

Bahan-Bahan
1 cawan mentega (aku pakai brand pelangi jer)
1 cawan gula (blh kurangkan jika tidak suka manis)
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
4 biji telur



Cara Memasak
  1. Pukul mentega dan gula sehingga kembang dan putih
  2. Masukkan telur satu per satu dan pukul lagi
  3. Masukkan tepung gandum 
  4. Masukkan baking powder dan pukul lagi
  5. Sebelum tu jangan lupa panaskan Air Fryer dahulu
  6. Sediakan loyang,  sapu mentega di dalam dan keliling loyang
  7. Tuang adunan dan ketuk sedikit supaya adunan rata
  8. Bakar dalam suhu 165° / 45minit bergantung pada Air Fryer
**memandangkan aku tiada loyang Air Fryer, jadi aku hanya lapik aluminium foil di dalam air fryer. 


Sedap
Sebab aku Bakar dalam Air Fryer so di luar garing
Makan panas-panas kejap jer licinn


SELAMAT MENCUBA



LOVE,

No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿