HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Thursday, March 28, 2019

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN NENAS


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,




Jika anda pengemar Nenas, tentu anda pernah mencuba atau melihat pelbagai jenis masakan.
Ada yang mengunakan santan ada yang tidak menggunakan santan.
Tapi arini aku buka nak kongsi resepi dari nenas, aku nak kongsi sedikit info berkaitan KEBAIKAN DAN KEBURUKAN NENAS


KEBAIKAN NENAS
#1 Kaya Dengan Vitamin C
Kandungan Vitamin C dalam nenas adalah separuh daripada keperluan harian vitamin C.Ia menentang kerosakan sel.Justeru ia juga bagus dalam melawan masalah seperti sakit jantung dan sakit sendi.

#2 Antioksidan
Nenas mengandungi mangan yang penting untuk pertahanan antioksidan

#3 Baik Untuk Tulang
Ia juga baik bagi membentuk tulang yang kuat.Gabungan mangan dan beberapa mineral yang lain dikatakan dapat mengelakkan Osteoporosis.

#4 Untuk Penghasilan Tenaga
Kandungan thiamin di dalam nenas juga tinggi.Thiamin merupakan vitamin B yang terlibat dalam menghasilkan tenaga.

#5 Mengurangkan Risiko Sakit Mata
Nenas bagus untuk mengurangkan risiko penyakit mata seperti katarak yang biasanya terjadi ketika usia meningkat.Ia diperolehi daripada kandungan vitamin C didalamnya dan juga antioksidannya. Hasil kajian menunjukkan pengambilan Vitamin C penting untuk mengelakkan katarak.

#6 Untuk Usus Yang Sihat
Serat didalam nenas memastikan usu sentiasa sihat

#7 Enzim Bromelain
Selain itu ia juga mengandungi bromelain iaitu sejenis enzim yang memecahkan protein dan membantu pencernaan.Bromelain juga berfungsi mengurangkan masalah keradangan dan risiko tumbesaran tumor serta risiko penggumpalan darah.
Bromelain merupakan bahan yang terdapat di dalam nenas yang paling banyak dikaji.Ini kerana ia hanya ditemui di dalam nenas.Kandungan bromelain di dalam nenas menyebabkan jus nenas digunakan untuk melembutkan daging dalam masakan

#8 Baik Untuk Batuk
Jika batuk berkahak dan berhingus, dicadangkan untuk anda makan nanas.

#9 Untuk Kesuburan
Kandungan vitamin dan mineralnya dikatakan bagus untuk kesuburan lelaki dan
wanita.

#10 Sumber karbohidrat
Nanas adalah sumber karbohidrat yang diperolehi daripada gula seperti fruktosa,sukrosa, dan glukosa di dalamnya.Satu cawan potongan nanas mengandungi 82 kalori. Nanas juga bebas lemak dan bebas kolesterol selain rendah kandungan sodium. Kandungan gula di dalamnya ialah 16g secawan.Khasiat nanas dalam tin adalah kurang berbanding nanas segar. Oleh itu, untuk mendapatkan khasiat sebenar, nanas segar adalah lebih baik.



KEBURUKAN NENAS
Apa jua yang kita makan dan lakukan perlu dilakukan secara bersederhana.Walaupun nenas mempunyai banyak khasiat terutamanya Vitamin C, tapi jika dimakan secara berlebihan akan mendatangkan kesan negatif kepada tubuh. Ia termasuklah cirit-birit , rasa loya , sakit pada abdomen dan pedih ulu hati.


Kandungan bromelain di dalam nenas pula boleh menyebabkan ruam, muntah, cirit-birit dan pendarahan haid berlebihan. Ini berlaku jika makan nenas secara berlebihan juga.



TIP MEMILIH NENAS

  1. Pilih nenas yang masak iaitu yang berwarna kuning terang. Elakkan membeli nenas yang sudah layu atau terlalu masak.
  2. Lebih bagus jika anda memakan nenas yang dibeli pada hari yang sama anada membelinya
  3. Simpan nenas didalam peti sejuk sama ada sebelum atau selepas memotongnya.dan pastikan memakannya dalam tempoh 3-5hari
  4. Bungkus nenas di dalam plastik sebelum memasukkan ke dalam peti sejuk.Bagi nenas yang sudah dipotong pula pastikan ia di simpan di dalam bekas kedap udara untuk kesegaran.


Berdasarkan semua maklumat di atas , agak rugii jika nenas tiada dalam diet harian.Ia boleh jadi kudapan semasa berehat sambil menonton televisyen atau dimasak bersama-sama bahan lain dalam masakan kita.

Jadikan ia sebagai salad semasa makan tengahhari atau jus yang menyegarkan tubuh dan menghilangkan keletihan.

Selamat Mencuba!


LOVE,

3 comments:

  1. Saya mengalami kencing manis dan darah tinggi...sudah tentunya perlu mengambil ubat ubatan hospital....sekiranya saya memilih nenas sebagai diet harian,adakah saya akan mengalami tindak balas ubat setelah meminum air nenas....mohon diberi penjelasan...sekian terima kasih

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿