HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Monday, March 9, 2020

6 PETUA TRADISIONAL DALAM MERAWAT KENCING MANIS

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,



Kencing manis?
Apa itu sebenarnya kencing manis? 
Kencing manis merupakan satu keadaan apabila paras glukos sangat tinggi dalam darah yang berpunca daripada kekurangan daya keberkesanan insulin yang dihasilkan oleh organ pankreas.
Insulin mengawal keseimbangan glukos dalam badan dengan membantu pergerakan glukos dari salur darah dalam sel badan.
Sekiranya anda mengalami penyakit kencing manis, glukos dalam darah tidak dapat memasuki sel-sel berkaitan, ia akan terkumpul dalam darah dan menyebabkan paras glukos yang tinggi. Ia merupakan antara penyakit yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia sejak dulu lagi. Kenapa agaknya ya? Diabetes sering dikatakan berpunca daripada pemakanan yang tidak seimbang dan ada juga mengaitkan dengan faktor genetik dimana orang menggelarkan ia sebagai penyakit keturunan.
Ia kan berjangkit dari generasi ke generasi, namun, hakikatnya gaya hidup dan apa yang diamalkan dalam pemakanan harian yang menentukan individu itu akan terdedah atau tidak dengan risiko mendapat serangan kencing manis. Merawat kencing manis boleh menggunakkan pelbagai alternatif sama ada secara moden mahupun tradisional.
Disini kami menyediakan 6 petua tradisional dalam merawar kencing manis dengan menggunakan bahan semula jadi dan mudah didapti disekeliling dengan hanya menanamnya sendiri. Khasiat yang ada pada semua bahan ini tidak dinafikan lagi dan ia telahpun diamalkan sejak dahulu lagi dalam usaha mencegah dan merawat segala jenis penyakit yang ada.
Petua merawat kencing manis in menggunakan buah peria katak, ginseng, pokok lidah buaya (aloe vera), kulit kayu manis dan halia serta kacang bendi. Berikut adalah sedikit info berkaitan dengan petua yang boleh diamalkan dalam tujuan merawat kencing manis dan boleh dilakukan sendiri oleh pesakit hanya dirumah dengan menggunakan bahan yang murah dan seang diperolehi.
Bersambung di next entri

SUMBER: google

LOVE,

No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿