HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Sunday, September 23, 2012

MOON CAKE


Salam,lamanya xupdate blog,biasalahkan bz...hihihi
Arini nak ceta psl kuih bulan (moon cake)...tiap2 tahun aku & En suami akn survey kuih bulan,lagi2 bab harga(hihihi) ,tiap2 tahun jugalah aku akn beli kuih bulan yg pelbagai rasa kombinasi dr tepung,gula,telur ,kacang & minyak kacang.
So nilah yg En Suami aku beli...TQ yer
4biji (2biji white lotus with single yolk /white lotus/ assorted fruit nuts)

 

Ni aku nk ceta sikit tentang moon cake yg aku ambil dari berbagai sumber :)

Disebabkan oleh peranan utamanya dalam Perayaan Pertengahan Musim Luruh,yg biasa dikenali sebagai 'Pesta Kuih Bulan'.Kuih bulan(moon cake) kononnya mempunyai sejarah yang tinggi yg melambangkan puji dan syukur akan semua rezeki yang diterima selama setahun.Terdapat beberapa version mengenai cerita sejarah moon cake(kuih bulan).

1. Hou Yi dan Chang Oh
Konon di langit terdapat 10 matahari yg berfungsi menghangatkan bumi. Di musim panas 10 matahari tersebut memancarkan sinarnya sehingga mengakibatkan kemarau dan bencana kekeringan. Rakyat amat menderita & muncullah idea dari Kaisar untuk memanggil Hou Yi, pemanah handalan, untuk memanah 9 matahari tersebut, dan usaha itu berhasil.Kemarau pn berakhir & jasa Kaisar memberi Hou Yi duit dan perhiasan, dan hadiah tersebut digunakan Hou Yi untuk menikahi Chang Oh. Kemudian Kaisar memanggil Hou Yi lg sekali untuk membina istana yang baru dgn dihiasi emas permata & sutra sbb Hou Yi juga terkenal sebagai seorang arkitek yg handal. Lps itu Hou Yi dihadiahi Kaisar sebuah botol kecil yang isinya racun.Kaisar memberitahu Hou Yi agar meminum bersama-sama dengan istrinya. Hou Yi segera memberitahukan hadiah tersebut kepada istrinya, dan Chang Oh langsung saja meminum isi botol seorang diri.Chang Oh merasakan kepalanya pening dan badannya terasa ringan menyebabkan melayang hingga ke langit. Berbagai usaha dilakukan Chang Oh untuk menahan tubuhnya agar tidak melayang,Tubuh Chang Oh terus melayang dan menghantarkannya sampai ke bulan. Chang Oh hidup sendiri tanpa suaminya di bulan,suatu keajaiban yang hanya muncul bulan ke8 (September-Oktober) pada malam hari,iaitu sebuah jambatan yang menghubungkan Bulan-Bumi. Dan hal itu dimanfaatkan Chang Oh untuk menemui suaminya, Hou Yi (hnya 1mlm jer).Hari ke-15 bagi bulan qamari kelapan adalah hari itu dipanggil “Mid-Autumn”. Malam pada Ogos 15 adalah juga dipanggil “Malam Bulan”.
2. Raja Ho Le
Raja Ho Le ini merupakan raja yang tamak, tidak memperdulikan rakyatnya yang menderita. Raja Ho Le juga menyuruh beberapa tabib untuk membuatkannya ubat panjang umur utknya.Namun permaisurinya Ratu Jango, tidak setuju atas keinginan baginda raja, sang ratu juga ingin menyelamatkan rakyatnya dari ketamakan Raja Ho Le dengan mencuri ubat tersebut kemudian diminumnya sendiri.Setelah minum ubat panjang uumur tersebut, Ratu Jango menghilang dan muncul dalam mimpi,sang ratu mengatakan bahwa dirinya RATU JANGO telah berada dan bersemayam di bulan dan dia menyebut dirinya sebagai Dewi Bulan.
 
Ehsan Uncle Google
yg kuning ditengah2 tu telur masin itik....sedap,xcaya cuba beli :)

Fillings
Secara tradisional mooncake dibagi menjadi 4, iaitu
  • Lotus seed paste (lian rong): yang dianggap paling mewah, paling berharga dan paling sedap. Di beberapa tempat, harga lotus seed paste yg tinggi & susah dapat, ada juga yg menggunakan white kidney bean sebagai bahan tambahan pengisi.
  • Sweet bean paste (dou sha), paling banyak terbuat dari azuki beans, sehingga dikenal dengan nama red bean paste. Tapi di beberapa tempat lain terbuat dari Mung bean atau black bean.
  • Jujube paste: berbentuk pasta yang manis, terbuat dari buah yang dimasak dari tumbuhan jujube. Warna dari pasta ini biasanya merah gelap, sedikit masam.
  • Five kernel: isinya 5jenis kekacang dan biji-bijian yang dicincang kasar, dan dipadatkan dalam mooncake dengan maltose syrup.
Jenis-jenis Kulit Mooncake 
  • Chewy: paling populer di mana-mana dan banyak dijumpai di seluruh dunia.Seperti gmbr En Google inilah kulit mooncake yang disebut dengan chewy & yang paling banyak disukai ,  bahan-bahan spt sirup gula kental, lye water, tepung dan minyak.
  • Flaky: jenis yang ini lebih dikenal dengan nama Suzhou-style mooncake. Adunan kulitnya dibuat dengan menggulung adonan yang terdiri dari minyak dan tepung. Rasa dan tekstur hampir sama dengan model pastry barat atau puff pastry.
  • Tender: Paling byk di Taiwan & China 

 Oklah...Tu jer ceta pasal moon cake & selamat menikmati :)


No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿