HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Thursday, September 27, 2012

RESEPI STEAMBOT ala2 CHEF IERA


X PERCAYA ?????
PERCAYALAH.....sbb mmg aku bt sendiri

Sure korang heran apasal aku update resepi jer kan arini....
xde apa2 sbb pun....sj suka2 
bak kata org Sharing is Caring.....cewaaaahhhhh2

Tajuk entri pn xmau kalah...nak juga title CHEF...hihihi


Ni aku nak share resepi STEAM BOT yg aku & bapa aku bt,
HOME MADE yer......modal dlm RM50-60
yg pasti mmg btl2 kenyanglah dr mkn dikedai...klu kedai xdenya fishball semangkuk,paling koman pn 6biji jer, klu xslh 6biji RM8,ni aku beli 1pack 1kg br RM6...

ambik kau mkn smpai terlentang................................hahahaha

ramai yg tnya cr nak buat kuah steambot......sedang ja,ni aku bg bahan

BAHAN KUAH
Air 
kiub ikan bilis + kiub ayam
daun ketumbar
garam/perasa

CARA
Masukkan semua bahan & rebus smpai mendidih,lps tu kuah tu cedok letak dlm rice cooker 

NOTE:- 
* Klu korang nak steambot TOMYAM buh la kiub tomyam,lps tu daun limau nipis
* BAHAN2 steambot - g beli jer di supermarket,ikut citarasa koranglah nak bt steambot apa,aku suka semua,sbb tu aku beli serba sikit..sotong,udang,cik crab,fishball,cendawan....fuhhhhh byklah spt yg uols semua nmpk dlm gmbr tu.....klu g di tesco@jusco tu mcm2 ada,pilih ja nak buh apa...
* Ramai yg tnya, dlm gmbr tu ade botol tu botol ape? (REFER GAMBAR)
Yg dlm botol tu SOS CILI BAWANG PUTIH utk cicah bahan2 steambot kan klu kita mkn kat kedai dia bg sos cicah ni pn mcm tulah...ada jual di supermarket


Respon dr kwn2 di fb mmg bagus,sapa sangka periuk nasi aku jdkan periuk bt steam bot,
ada kwn2 yg dh cuba feedback BAGUS SANGAT2...kembang semangkuk jap .......

Siapa yg belum try buat...mailah try,
klu SEDAP BGTH KWN2,XSEDAP BGTH AKU...hahahaha

GOOD LUCK

No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿