HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, December 19, 2012

MAKARONI BAKAR


Assalamualaikum dan Selamat pagi,

Today aku nak story dan nak share resepi MAKARONI BAKAR yg aku belajar dgn Mama aku bertahun lamanya...masuk ni dh berkali-kali aku buat makaroni bakar ni,disebabkan anak aku request nak makan makaroni so aku nak lah share resepi yg aku rasa mabeles ni...hehehe

ehsan Abg G

 ni resepi Makaroni Bakar Mama aku

ni hasilnya setelah dipotong :)

Ni aku share 100% resepi Mama aku buat korang...

Bahan2
Makaroni 
Daging cincang- (ayam/daging - terpulang korang nak letak apa)
Cendawan butang - hiris nipis
Telor (pukul kembang)
Bawang besar - potong dadu

Bawang Putih - cincang
Carrot - dadu (terpulang korang nak letak ke tak nak)
Ubi Kentang - dadu (terpulang korang nak letak ke tak nak)
1 tin susu cair
1 cawan air
sedikit keju parut 

garam
Lada hitam
Daun Bawang/Daun Sup
Biskut 4segi - diramas halus
Butter @ Minyak (utk tumis)

Cara2

> rebus makaroni hingga empuk & toskan
> kemudian panaskan minyak & tumis bawang besar,bwg putih sehingga naik bau
> Kemudian masukan daging & kacau rata hingga daging masak ,masuk kan cendawan butang , carrot , ubi kentang , garam , lada hitam , dun bwg , daun sup dan kacau lagi.

> Masukkan Makaroni yg telah di rebus tadi,kacau dan dah rasa semua cukup,tutup api dan masukkan kedalam loyang pembakar yg telah di sapu butter.
> Di dalam loyang pembakar yg diisi makaroni tadi masukkan telur yg dipukul , susu cair & air kacau rata sehingga tengelam makaroni tadi
> Taburkan biskut empat segi yg di hancur kan dan cheese/keju . Bakar selama 180 C selama 45 minit- 1jam



Actually ada pelbagai cara utk membuat inti Makaroni Bakar ni...
terpulang korang nak pelbagaikan resepi tu mcm mana...
bagi aku resepi mama aku tu lg sedap ...hihihi

ni yg aku reka dan buat 17/12/12 
guna sos dlm botol sbb malas ...tp nak makan
 resepi yg aku campak , letak , rasa & bakar :)

 bahan inti :- makaroni , daging cincang , cendawan butang , bwg besar/putih

bakar dlm oven lebih kurang 1jam

dah siap Makaroni yg aku campak-campak bahannya
sedap juga walaupun bahannya simple

SELAMAT MENCUBA :cool:

No comments:

Post a Comment

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿