HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, October 31, 2012

KUIH CARA MANIS


Assalamualaikum....
Resepi penutup utk bulan October.....
Terbuat diulangi terbuat (hihihi) pun atas permintaan anak-anak aku nak makan kuih,so aku pn pergi dapur tgk bahan-bahan mmg ado....terjadilah KUIH CARA MANIS .

Kuih yg senang nak buat & bahan yg digunakan pn sikit jer..

hasilnya


aku tak guna daun pandan@pewarna hijau sbb dirumah aku xde bahan tu,
lagipun aku xplan nak buat pn...janji SODAP :)

hihihi....
hampir licin anak2 aku bedal

nak resepi aku yg simple mimple ni....?
boleh jer...sharing is caring kan

* guna dapur gas jer
BAHAN
Tepung Gandum
Susu Segar @ Santan sederhana pekat (aku guna susu)
Jus Pandan @ pewarna hijau (aku xbubuh sbb xde daun pandan)
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
gula sebagai inti 
CARA - CARA
1- Campurkan tepung, sus segar, telur dan garam. Kacau rata. 
 Kemudian masukkan jus pandan @ pewarna hijau sedikit (kacau ada). Jika terlalu berketul, tapis.
2- Panaskan acuan sapukan minyak.Masukkan adunan tepung, biarkan sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
3- Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje..
 
Dah siap....
SELAMAT MENCUBA :cool:

 *Insya Allah nnti aku share cara buat Kuih Cara Berlauk pulak yer ;)

 

1 comment:

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿