HOME MY LOVE MY CAT MY RECIPE TRAVELOGUE TUTORIAL BUSINESS

Wednesday, October 24, 2012

MASAK TAUHU , TAHU MASAK


Assalamualikum...

Eh konpius jer tajuk entri....hahaha
ni aku nak share satu resepi,before tu aku nak cerita sikitlah mcm mana aku boleh jumpa menu ni....last week aku & anak2 makan di food court di jusco,dlm byk2 lauk aku tertarik dgn menu masak lemak.Mcm pelik jer kan tauhu masak lemak,nak gak try aku ambil 1ketul tauhu & serdak2 yg ada dlm kuah tu (bwg,tomato dll)...bila mkn mmg sedap,btl2 menikmatilah masakan tauhu tu,mmg masak lemak,cara masakan jer lain dr masak lemak biasa tu....balik dok teringat2 jer menu tauhu yg aku mkn tu,apalagi kan.....cari bahan2 then masak ler....hihihi

fuuuhhhh,mmg sedap............cer korang tgk :P,


bila aku update di fb,
ramai pulak yg bertanyakan resepi (yg komen,yg pm)...hihihihi

 so nilah resepinya wahai kwn-kwn sekalian,

bahan utama sudah semestinya TAUHU
- potong bentuk 3segi,letak garam,kunyit & goreng
- goreng tu xyahlah smpai garing,nnti keras xsedap
- so medium cook dah yer...

 
BAHAN A
cili padi/cabai melaka (ikut suka nak buh byk mana)
bwg merah , bwg putih
kunyit hidup
kunyit serbuk (bg kuning tu terang)

BAHAN B
serai (ketuk) - utk tumis
santan , air
tomato  , cili merah
bwg besar (potong 4)
daun limau purut
garam , perasa

CARA-CARA
1- Goreng tauhu asingkan
2- Tumbuk @ blend (tanpa air) bahan A
3- Tumis bahan A + serai yg diketuk smpai naik bau,kemudian masukkan santan pekat , air & serbuk kunyit,biarkan smpai mendidih
4- Kemudian masukkan tauhu yg digoreng tadi,dh mendidih masukkan tomato,duan limau purut,bwg besar & cili merah....then letak garam & perasa

 dh siap

ni gmbr tauhu masak lemak aku tgh mendidih

kuih masak lemak tauhu ni pekat, pekat sbb santan & bahan tumisan,
rasa aku nak ckp xtaulah...mcm rendang ayam pn ada.....
iiiissssshhhhhhhhhhh xtaulah korang try lah
tp yg pasti sedap

mcm biasalah kan 
KALAU SEDAP PI BGTH KWN2,TAK SEDAP MAI BGTH AKU  
hahahaha...............

SELAMAT MENCUBA yer

2 comments:

❤ RELATED POST ❤

✿ ALL RIGHTS RESERVED BY IERA AZIRA AZIZ ✿